Betlejem

To Betlejem wybrane  zostało jako miejsce narodzenia Jezusa Chrystusa. Znajduje się tutaj Grota  i Bazylika Narodzenia z przylegającymi do niej klasztorami franciszkanów oraz prawosławnych Greków i Ormian.
Przychodząc na plac przed bazyliką dostrzegamy monumentalną, a wręcz surową twierdzę do której wejść można jedynie przez małe wejście zwane "Drzwiami Pokoju". Dotykamy paradoksu, wręcz szaleństwa, którego dopuścił się Bóg z miłości do ludzi, oto jesteśmy w miejscu ludzkich narodzin Boga. 

Nazwa Betlejem pochodzi od połączenia dwóch hebrajskich słów: bêṯ, oznaczającego dom i leḥem, czyli chleb. Dosłownie Bet Lehem oznacza „Dom Chleba”. W języku arabskim zapisane jest jako Bajt Lahm, czyli „Dom Mięsa”. Rdzeń LHM oznacza podstawy pokarm, jakim dla ludów prowadzących osiadły tryb życia jest chleb, a dla ludów pasterskich mięso.  

Witaj Betlejem, domie chleba, w którym narodził się ów Chleb, który z nieba zstąpił. Witaj, Efrata, kraino najżyźniejsza, oraz „karpoforos” – owocodajna, której urodzajnością jest Bóg.  (św. Hieronim, List 108 do Eustochium) 

W Biblii Betlejem wzmiankowane jest kilka razy. Po raz pierwszy pojawia się wraz z opowiadaniem o śmierci Racheli, żony Jakuba. Właśnie w tych okolicach, na drodze do Efrata, czyli Betlejem Jakub nabył ziemię i pochował Rachelę (Rdz 35, 18-19; Rdz 48, 7).

Samuel, ostatni sędzia Izraela, na polecenie Boga udaje się do Betlejem (1 Sm 16, 4), gdzie namaszcza Dawida oliwą. Wraz z osobą Dawida, który urodził się w Betlejem, miasto zyskuje na znaczeniu.  Toczą się tutaj walki pomiędzy Izraelitami, a Filistynami. 

Betlejem miało zostać odbudowane przez Roboama, wnuka Dawida (2 Krn 11, 6), który przede wszystkim ufortyfikował miasto. 

Z chrześcijańskiego punktu widzenia najważniejsze  jest proroctwo z Księgi Micheasza, które podaje, że właśnie z tego biednego miejsca wyjdzie władca (Mi 5, 1).  W Nowym Testamencie Ewangelista Łukasz i Mateusz opisują narodzenia Jezusa Chrystusa w Betlejem. Tak oto wypełniają się obietnice mesjańskie Starego Testamentu i podkreślona zostaje nierozerwalność obu Testamentów. 








Brak komentarzy:

Prześlij komentarz